Vad gör vi

VAD GÖR VI?

Vi börjar med 10 min Xin Jing (gående meditation). Sedan gör vi Zou Chan (sittande meditation) i 30 min, 10 min Xin Jing (gående meditation) och ytterligare ett 30 min pass Zou Chan. Efteråt finns det tid för samtal och frågor. Vi studerar också buddhismens grundtexter tillsammans. Första söndagen i månaden, startar vi med vår Puja, där vi reciterar olika buddhistiska verser och bugar oss.

Det absolut viktigaste när det gäller sittande meditation är ryggens position. Den måste vara naturligt rak, dvs ej spänd i giv akt, utan naturligt utsträckt och rak. Ovanpå ryggen skall nacke och huvud fortsätta i samma linje. Föreställ dig att du är upphängd i en lina likt en spratteldocka, då har ditt huvud rätt position. Hakan får dock inte skjuta ut. Tungspetsen skall vila mot kanten på gomseglet. Fokusera på hur andningen får magen att utvidgas och dras ihop. Andhämtningen skall vara långsam, lugn och jämn. Ögonen bör vara halvslutna, så att man låter ögonlocken slappna av och ’hänga fritt’, medan blicken antingen är oseende bakom de hängande ögonlocken eller är riktad snett neråt ett par meter framåt, dock utan att fixera någon punkt. I Buddhistisk meditation har man vanligtvis händerna placerade i knät eller framför magen i den klassiska Buddha-mudran (se nedan), med höger handrygg vilande i vänster handflata och tumspetsarna mot varandra.

Sittställningar
Det finns i princip fyra olika sittställningar som lämpar sig för meditation:
1. Full Lotus. Detta är den klassiska ställningen som har använts så länge meditation har beskrivits. Den kan dock vara svår för den ovige.
Placera bägge fötterna ovanpå motsatta låret med fotsulorna uppåt. Bägge knäna bör vila mot underlaget.
2. Halv Lotus. Som ovan men endast med en fot på motsatt lår. Den andra foten mot underlaget. Detta är en vanligt förekommande form. Nackdelen är att det lätt ger en sned, och därmed obekväm ställning.
3. Burmesisk ställning. Denna kan rekommenderas om man inte klarar full lotus. Detta är i princip en skräddarställning där man inte korsar benen utan de är placerade framför varandra, med underbenen plant mot golvet. Samtliga dessa tre ställningar underlättas om man använder en låg hård dyna.
4. Zeiza. Detta är den i många Japanska sammanhang vanliga ställningen, även om Japanska munkar vanligtvis sitter i full lotus. Här sitter man på underbenen/hälarna. Då de flesta dock inte klarar detta mer än några få minuter brukar man använda en liten snedställd pall för att lyfta upp ändan och avlasta underbenen.

Har man svårt att vika ihop benen går det även att sitta på en vanlig kökspall eller liknande. Använd helst inte ryggstöd utan håll rygg och nacke raka och ha fötterna stadigt placerade på golvet med lätt särade knän.

5 reaktioner på ”Vad gör vi

  1. Hej, jag heter Katia och nyfiken om buddhistisk filosofi och vill gärna hälsa på er. Med vänlig hälsning, Katia Holmquist

    1. Hej Katia,
      Du är välkommen när du vill. Kanske redan ikväll. Vi har meditation kl 18.00 på Ånäsvägen 21. Jag berättar allt du behöver veta.

  2. Hej.
    Mitt namn är Marcus. Jag skulle gärna komma och sitta med er. Vill ni att jag anmäler mig eller är det bara till att dyka upp? Är det varje söndag vid den tid som här anges på hemsidan?
    Tack.
    // Marcus

    1. Hej Marcus. Det är bara att dyka upp. Vi mediterar varje söndag kl 18.00. Ta med mjuka byxor som är bekväma att sitta i. Resten tar vi när du kommer. Det är ingen sittning på nyårsafton, men vi kör igång veckan efter. Välkommen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *